Brukshund

Brukshundsport består av to grener; spor og rundering. I tillegg trener vi feltsøk og lydighetsøvelser, som også inngår som en del av konkurranseprogrammet både i rundering og spor.

Spor
Ved spor-søk arbeider hunden med lav nese, der den følger et spor etter et menneske. I sporet kan det ligge gjenstander som sporleggeren har lagt ned, og i slutten av sporet ligger det også en sluttgjenstand.

Rundering
Ved rundering skal hunden søke etter mennesker som har gjemt seg i skogen. Den skal da søke med høy nese (overværssøk). Føreren går langs en vei eller sti og sender hunden ut til siden ca. 50 meter. Når hunden finner et menneske, skal den enten sette seg ned og halse (bjeffe) eller ta et bitt den har hengende rundt halsen og løpe tilbake til føreren. Føreren blir da med hunden tilbake til mennesket som den har funnet eller føreren følger lyden til den hunden som bjeffer.

Feltsøk
Feltsøk er søk etter gjenstander innenfor et avgrenset område.

Lydighet
Lydighetsøvelsene som kreves i de ulike klassene kan du lese mer om i reglene for brukshundprøver.

Mer informasjon om brukshundsporten finner du på Norsk Brukshundsports Forbund (NBF) sin hjemmeside. Reglene for brukshundprøver finner du på Nordisk program.

Lillehammer Brukshundklubb er medlem av Norsk Brukshundsportforbund (NBF) og treningene er lagt opp med tanke på at de som er interessert i det kan starte konkurranser i NBF sitt program.

Praktisk info

Tirsdager
17:00
Oppmøe ved hallen. vi holder på i skogen (sommerhalvåret) Forøvrig samme som konkurranselydighet